Alle i Oslo-området har et forhold til Østbanehallen, den har stått her siden 1854. Derfor var det viktig å få frem mye av historien i detaljene.
Alle i Oslo-området har et forhold til Østbanehallen, den har stått her siden 1854. Derfor var det viktig å få frem mye av historien i detaljene.
[/vc_column]

Helt klart en suksess

To omfattende år med renovering, utsøkt design og en god butikk- og restaurantmiks, var det som skulle til for å gjøre Østbanehallen til et innendørs byrom.

Av: Silje Rønne  Foto: Rom Eiendom

Østbanehallen har fått navnet «Ø», og til tross et utfordrerne utgangspunkt, har ROM Eiendom klarte å skape en ny destinasjon i byen. Bygget har bevart sine historiske kvaliteter, samtidig som det har fått flere nye, moderne elementer.

– Tidligere var Østbanehallen forbundet med gjennomfart eller et sted folk helst ville unngå, nå har det blitt en møteplass. Enten man jobber i nærheten, bor i området eller er på reise, sier Torstein Heldal, senterleder for Østbanehallen og Oslo S.

Ø har 17 konsepter, hovedsakelig restauranter, kafeer og noen butikker – alt i flittig bruk. Uansett om det er «takaway» kaffe på vei til jobb, en god lunsj, middag eller øl med kollegaer etter jobb.

– Dette skal være noe for en hver smak, og dekke ulike behov. Fellesnevneren vår er kvalitet, med «lave skuldre». Atmosfæren her skal være litt «nedpå», sier Heldal.

«Catwalk»

Mellbye Arkitektur Interiør AS har skapt en «catwalk» som går gjennom glassveggen og som strekker seg utover i lokalet slik at man umiddelbart får god oversikt over hva hallen har å by på.

De klassiske bueformede vinduene i hallen har er restaurert tilbake til sin originale form.

Hallen har fått en kontinental følelse gjennom åpne arealer, overlys, store glassflater og lyse materialer, mens grønne trær, vannspeil og tilbaketrukkede sitteområder bidrar til å skape en roligere atmosfære enn i det øvrige stasjonsområdet.

“Formålet er at det skal fungere som en uformell møteplass utover lunsjtider.”

Alt i i ett

– Designhotellet Comfort Hotel Grand Central er også en del av Østbanehallen, og hotellets hovedinngang ligger her. Her bor du på Oslos Sentralstasjon, sier han.

Det betyr tre minutter til flytoget, og ett minutt til shopping og uteliv på Karl Johan.

– I teorien kan du gå i shorts fra flyet og til hotellet, du trenger ikke å bevege deg ut, ler Heldal.

Hotellet er dermed omkranset av alt fra burgere, sushi, kaffe og iskrem, til norske, franske og italienske delikatesser, håndlaget konfekt, lokalbrygget øl og et matmarked på hele 500 kvadratmeter. I tillegg til butikker med blant annet olivenoljer og tapenader, blomster og hudpleieprodukter.

Pengemaskin

– Den italienske restauranten Bella Bambina har vær her siden 2012, og omsetningen her har økt med 50 prosent etter at Ø åpnet. Selv om Brazzeria som ligger ved siden av også er en italiensk restaurant, så ser vi at det å drive flere sammen gjør restaurantene mye sterkere, selv om det i dette tilfellet har en del likhetstrekk, sier senterlederen.

I snitt er det cirka 13.000 mennesker som passerer Ø i løpet av dagen, og det har ført til en omsetning på 251 millioner kroner i 2015. I år derimot forventer senterlederen at Østbanehallen vil omsette for 275 millioner kroner.

– Etter at Oslo Visitor Centre flyttet inn her har vi fått enda flere besøkende, og Opland Burger & Steak har så å si fult hver kveld. Hos Royal Gastropub er pågangen også stor, du må bestille bord god tid i forveien for å få bord etter klokken 16:00, sier han fornøyd.

Sistnevnte vil også få et «shuffleboard», noe som vil gjøre puben enda mer attraktiv.

– Nå har vi flere leietakere som vil inn, men foreløpig er vi fornøyd med det vi har. Det er jo noen ting vi mangler, slik som for eksempel spansk tapas – så vi får se hva vi gjør etter hvert, avslutter han.

Prisene er i restaurantene er overkommelige. Det er ingen Michelin-stjerne lunsjmeny, men likevel topp kvalitet.
Prisene er i restaurantene er overkommelige. Det er ingen Michelin-stjerne lunsjmeny, men likevel topp kvalitet.


ESTATELOKALER.NO

Copyright © 2016 Estate Media. All rights reserved.

ESTATE MEDIA NORWAY

POST OG BESØKSADRESSE RÅDHUSGATA 26,
0151 OSLO–NORWAY
KUNDESERVICE: INFO@ESTATEMEDIA.NO
TELEFON: +47 2242 4342

ANSVARLIG UTGIVER/ DAGLIG LEDER: TROND VALLE
ANSVARLIG REDAKTØR ESTATE LOKALER: SILJE RØNNE
NORDISK SALGSDIREKTØR: JAN ERIK PEDERSEN

ESTATE MEDIA ARBEIDER ETTER
VÆR VARSOM-PLAKATENS REGLER
FOR GOD PRESSESKIKK

LES SISTE MAGASIN:

EL0416_cover_nett

REGISTRER DEG GRATIS HVIS DU SØKER NYE LOKALER

TENKER DU Å FLYTTE?

ESTATE REALINFORM HJELPER DEG Å FINNE OPTIMALE LOKALER. ALT VI TRENGER Å VITE ER HVILKE KRAV DU HAR TIL TYPE LOKALE, AREAL, BELIGGENHET OG FLYTTETIDSPUNKT.

DU VIL OGSÅ MOTTA VÅRT NYHETSBREV HVER FREDAG MED DE KULESTE PROSJEKTENE, OPPDATERTE LEIEPRISER, NYTTIGE TIPS OG INSPIRERENDE ARTIKLER OM TRIVSEL PÅ KONTORET.