I en verden av masseproduksjon ønsker de å heve nivået gjennom håndverk og unike løsninger, slik at alle restaurantene skal være ulike og bestå av håndlagede elementer og skreddersøm – et lite bidrag i en standardisert verden.

Hartvig-Larsen ønsker at objektene, lampene, møblene, i tillegg til mattilbudet, skal kunne være en del av konversasjonen, et lite bidrag i en standardisert verden.
Hartvig-Larsen ønsker at objektene, lampene, møblene, i tillegg til mattilbudet, skal kunne være en del av konversasjonen, et lite bidrag i en standardisert verden.

Opplevelsen i fokus

I en verden av masseproduksjon ønsker de å heve nivået gjennom håndverk og unike løsninger, slik at alle restaurantene skal være ulike og bestå av håndlagede elementer og skreddersøm – et lite bidrag i en standardisert verden.

Tekst: Silje Rønne       Foto: Even Schjenken

– Vi skal ta matopplevelsen til et nytt nivå. Vi vil tilby best mulig kvalitet, variasjon og valgmuligheter, kunnskap og service, og invitere kundene våre til å dele sine opplevelser med oss og hverandre. Derfor er butikkopplevelsen så

Hos BIT UNION skal man kunne ta del i historien til et gitt møbel, og dermed få innblikk i unionen. Provenience på godt norsk, eller opprinnelse.  Det vet vi folk liker.
Hos BIT UNION skal man kunne ta del i historien til et gitt møbel, og dermed få innblikk i unionen. Provenience på godt norsk, eller opprinnelse.  Det vet vi folk liker.

utrolig viktig for oss. Folk skal elske butikkene våre. De skal være en stimulerende møteplass som reflekterer hvordan folk ønsker å leve livene sine, sier Jonas Grønvold, daglig leder i BIT A/S.

Alle de syv BIT-butikkene skal redesignes som BIT UNION i løpet av 2016-2017. BIT UNION er et svar på en stadig større interesse og engasjement rundt mat og matopplevelser i Norge.

Mot strømmen

På mange måter har BIT alltid vært en anti-kjede og dette skal forsterkes i det nye konseptet. De liker ikke homogeniseringen av bybildet som skjer når kjedene med deres standardiserte opplevelse overtar. I BIT UNION er alle restauranter ulike, og nærmest alt er håndlaget og skreddersøm.

– For oss handler dette om å skape noe med varig verdi, for våre kunder, men også for byen. Vi ønsker å bidra til å heve opplevelsen og verdien av bygninger og gateløp. Vår erfaring er at merkevaren øker verdien på eiendommer og får nabolaget til å fremstå mer attraktivt, sier Grønvold.

Et eksempel er BIT Solli Plass, der de har jobbet iherdig med å «ta tilbake det gamle hjørnet» av Frognerveien / Sommerrogata.

Designgrep

Hver butikk skal oppleves ulik, men med noen fellestrekk.

– I Akersgata som er et nybygg, ønsker vi nettopp å få frem noe tradisjonelt/historisk, det vil si å passe på og unngå et sterilt og kaldt «nybygg-utrykk». Organiske og menneskelige former, varierte materialer og overflater som skaper en eklektisk frodighet og dynamikk, sier Morten Kristiansen, partner i Maverick Concepts.

Der det klassiske møter moderniteten i utformingen av de ulike møbler og objekter oppstår det alltid en fin spenning ifølge han.

– Det er i dette «rommet» vi ønsker at folk skal oppleve og begeistres av BIT UNION. Alle elementer i butikken er tegnet og utviklet for denne merkevaren og finnes ikke som standard, forklarer Kristiansen.

– Noen detaljer er fremtredende og gir andre kun en assosiasjon eller et nikk til en strømning. I sum mener vi at lokalet blir en opplevelse preget av kvalitet og det unike, noe kunder vet å verdsette mer og mer. En detaljrikdom som oppdages litt etter litt, og et snev av humor for ikke å bli for pretensiøse, avslutter Axel Hartvig-Larsen, partner i Maverick Concepts.